lördag 14 juli 2012

Förlåt?

Jag vet inte vad det är med rasister. När de avslöjas, och sedan skall ursäkta sig med "jag är inte rasist, men...", så lyckas de för det mesta göra saken än värre. Är de korkade, eller bara tanklösa?

Häromveckan kom en socialdemokrat i Malmö, Adrian Kaba, ut som fullblodsrasist. I en artikel i en S-tidning svamlade han om en judisk-europeisk högerextrem sammansvärjning, som syftar till etnisk rensning av muslimer. Tidningen tog snabbt avstånd, när saken uppmärksammades.

Är det då så allvarligt att en sosse uppmärksammar högerextremismens framfart? Högerextremism finns, och är ett reellt hot. Ja, tänk för ett ögonblick tanken att en sverigedemokrat uttalat sig om den vänster/islam-konspiration som syftar till ett framtida Eurabia? Skulle vi ens bry oss om att skrapa denna slyngel från skon efter att vi trampat på honom? I samma mörka vatten simmar Kaba.

Detta verkar Kaba nu ha insett, eller så är det Ilmar som tagit honom i örat. För nu kommer en pudel. Men i pudeln kommer samtidigt en "inte rasist, men..." som, om han är rätt citerad, borde få restenav partiet att inse att han mer hör hemma hos nationaldemokraterna:
"Jag har försökt beskriva en rörelse som även Expo och SVT granskat, där man visar tydliga kopplingar mellan Counterjihad, European defence league och den sionism som utmålar muslimer som ett islamistiskt hot. Det var det jag försökte beskriva. Jag valde fel formulering för det är självklart inte meningen att sammankoppla den här rörelsen med judar överlag. Alla judar är inte sionister, långt ifrån."

Ok, Adrian. Ska se om jag fattade det där. De judar som är sionister, dvs positiva till att staten Israel existerar, de är alltså med i den där europeisk-judiska sammansvärjningen?

Har verkligen socialdemokraterna i Malmö råd med ytterligare en politiker som inte kan öppna käften utan att antisemitiska grodor hoppar ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar