lördag 27 oktober 2012

Dags att rusta upp försvaret?

Det märks tydligt att försvarspolitiken har skötts från finansdepartementet de senaste åren. Nu klarar inte ens Reinfeldt och Enström av att försvara sig själva. Eller lyssna på följande drapa från Fredrik, citerat ur Sydsvenskan:

"Jag uppfattar att såväl Karin Enström som jag har uttryckt att om det bara handlar om att välja mellan demokrati och diktatur så är Saudiarabien att betrakta som en diktatur. Sen kan man lägga till att det är i form av en absolut monarki, därför [att] det finns också grader kring detta när man betraktar hur styrelseskick ser ut i världen."
Snälla Fredrik, förklara gärna det där. Vid vilka uppsättningar av val kan man hamna i läget att Saudiarabien inte är att betrakta som en diktatur? Det här får mig att tänka på Bill Clintons intressanta definitioner av sexuellt umgänge.

Jag skäms. Ända sedan jag var ung har jag njutit av att kunna se ned på diktaturkramarna till vänster. De som inte kan förmå sig att stämpla Kuba som en diktatur, eller som ser Nordkorea som demokratins ursprung. Den "verkliga" demokratin. Och nu har jag dem i mitt eget parti.

Pagrotsky vill att Forum för Levande Historia skall sluta prata om kommunismen. En hisnande dålig idé tyckte jag först, med tanke på hur få som har koll på Gulag. Men kanske pengarna behövs bättre till annat. En kurs i elementa om demokrati och diktatur för politiker, till exempel. En kurs där Pierre Schori och Fredrik Reinfeldt kan sitta på samma bänk och lära sig grunderna.

För att felcitera Göran Persson: den som inte får välja sina representanter i fria och öppna val är inte fri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar