torsdag 22 november 2012

Ett öra vid väggen

Det kan inte vara lätt att vara Sverigedemokrat nu. Just när opinionen verkar vara på väg uppåt, sett ur deras synvinkel, så drämmer media till med en röjarvideo. Eller? Jag börjar undra. Kan ett parti som haft en såpass smart mediestrategi så fullständigt kuka ut helt plötsligt? Eller ligger en pursvensk surströmming begraven någonstans?

För bra länge sedan var jag på besök i Uppsala. Där, vid en viss källarglugg, råkade jag spela in ett samtal på mobilen:

- Lyssna nu, grabbar. Dags att prata allvar. Det går inte så bra för oss som det borde. Alla tycker ju i hemlighet som vi, men ändå glider vi bara upp någon procent i halvåret i opinionsundersökningarna. Något är fel med vår image.
- Illa, sa Kent.
- Gilla, javisst, ja Ted.
- Tystnad! Nu är det jag som talar! Något är fel med vår image, och jag vet vad. Titta här i Expressen, Aftonbladet och DN. Erfarna journalister har kartlagt vår väljarbas, och kommit fram till att den består av plattnackade bonddrängar som älskar tractorpulling, dansband, kröka och fylleslagsmål. Som Nationalteatern en gång så väl uttryckte det:

"Kom igen lilla Svensson
sätta hårt mot hårt
är våran stil!
Hatar du oss
så hatar vi dej
Betong feeling!"
- Men tyvärr är vi inte så folkliga i vårt parti. En himla otur att vi kickade ut Petzäll, den grabben visste hur man fixade ett publikt party. Han hade kunnat supa Lars Werner under bordet om han varit några decennier äldre. Och om kommunisterna vågade vistas i samma rum som oss. Nej, något måste göras. Vi måste visa att vi är som våra väljare. Erik, du får ta första stöten.
- Men för bövelen, hur skall jag kunna vara folklig? Jag är ju Lunda-akademiker!
- Jo, Erik, för den goda sakens skull. Du får lämna monokeln och flugan hemma i helgen, skippa calvadosen och klämma i dig en kvarting renat istället. Ta med Ted och Kent och dela på ett flak Heineken också. Och se till att få det på film!
- Helrör, sa Kent.
- Helkul, fnissade Ted. Men Jimmie, varför tar inte du täten?

- Jag!? Nån skall väl tänka ut idéerna också. Och hur trovärdigt tror du det skulle se ut om en vattenkammad svärmorsdröm i kostym, med en dialekt som inte står Carl Bildts efter, röjer på stan? Journalisterna skulle misstänka fejk med en gång.

- Okej, grabbar, är vi överens nu? Ni får se till att läcka filmen via någon trovärdig källa. Sen, när vi fått en tioprocentskick i nästa SIFO-mätning, så sätter vi in nästa stöt. Rickard, du får tyvärr skicka din operasamling till Frälsningsarmén. Fram till valet är du Elvisälskande raggare.


Där tog tyvärr batterierna slut. Men jag misstänker att Jimmie och grabbarna har många överraskningar kvar åt oss fram till 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar