söndag 6 april 2014

Det var en gång...

Ja, det var en gång så att varje saga började med orden "det var en gång...". Så icke längre. Nuförtiden verkar varje skrämsig saga börja med "Jimmie Åkesson...". Den gode Jimmie verkar ha en sällsynt förmåga att locka fram antidemokraterna, både i sitt eget parti, där de antingen blir uteslutna eller skickas i exil till Ungern. Herrejösses, jag länkade just till Fria Tider. Nåväl, här kommer en länk till en extremisttidning på andra kanten som jämvikt.

Veckans saga börjar med att Jimmie och hans hov vill resa ut i riket för att se hur vanligt folk har det. Något inte helt ovanligt bland de höga och mäktiga i vårt land. Denna gång ville de till akutmottagningen i Malmö. Varpå en del ur personalen kukade ur rejält. De startade ett upprop för att Jimmie skulle portas från akuten. De som vill att man inte ska göra skillnad på människor vill göra skillnad på Jimmie och andra partiledare. Orsakerna som framförts är:

  • Patientsäkerhet. Det sägs inte klart ut, men jag antar att det syftar på att Jimmie är en hotad person, och att någon kanske går bärsärk inne på avdelningen, försöker slänga en tårta i plytet på en sverigedemokrat, missar och träffar en patient istället.
  • Allas lika värde. Detta är inskrivet i regionens stadgar. Hur kan man då ta emot någon som inte står för allas lika värde?
    Tja, för det första så är det där ju något det nog råder delade meningar om. Jag misstänker att Sverigedemokrater överlag inte anser sig stå för att andra människor är mindre värda. Skall vi döma Sjöstedt efter vad vi gammelmoderater tycker han står för? I så fall tror jag att det någonstans i regionens stadgar står att man inte ska hylla folkmord och Gulag. Och att dela upp människor i arbetare och utsugande kapitalister är också att tilldela människor olika värde.
    För det andra misstänker jag att det inte heller i regionens stadgar står något om att man skall porta människor med andra åsikter.
Sen får sagan ett nytt kapitel. Någon, gissningsvis med sympatier för Jimmie, mordhotar de som vill porta Jimmie. Och här blir jag lite förbryllad.

Ingenstans på våra kultursidor läser jag nämligen några förstående, igenkännande och stöttande tankar om de som mordhotar. Det borde ju annars vara upplagt: i det här fallet så har några människor försökt hindra en folkvald att besöka folket. Antidemokratiskt. Och antidemokratiskt är också fascistiskt, har vi lärt oss. Och "antifascism är självförsvar" är en slogan som går hem på kultursidorna. Så varför står de inte upp för sina antifascistiska kamrater på kultursidorna?

Ifall ni undrar så tycker jag själv att de som mordhotat antidemokraterna är avskum. Jag ogillar våld. Oavsett om det är brunt eller rött våld.

Hur tycker jag att de som ogillar Jimmies politik bör hantera situationen? Ja, ungefär på samma sätt som de som ogillar Fredriks, Stefans eller Jonas politik bör agera. Tag emot politikern med öppna armar, och ta chansen att delge honom en bit av din verklighet. Redan Jesus lärde att det var bättre att sätta sig och ta en pilsner med syndarna än att stå på avstånd och beskärma sig. Fisförnämt och fjärt, kallas det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar