tisdag 30 december 2014

Åsiktskorridoren krymper

Man blir ledsen ibland. Jag skrev om åsiktskorridoren för ett tag sedan. Den där som många hävdar inte finns. Så kommer det ett konkret exempel.

Miljöpartisten Josefin Utas hör till de mer frispråkiga på Twitter. Nej, inte på så vis att hon fläskar på mer än andra med runda ord och versaler, utan genom att vara öppen, ifrågasättande av andras och egna åsikter, och nyfiken. Något som borde generera goodwill inom det egna partiet; unga, intelligenta medlemmar med näsa för sociala medier brukar det råda brist på.

Men nej. En riksdagsledamot kontaktar partiledningen. Inte för att föreslå Josefin för högre poster, utan för att hon ska få en uppsträckning eller sparkas ut.


Jag hoppas att denna riksdagsledamot läser det Josefin skriver idag, och tänker till lite. Om hur viktigt det är att umgås, tala med och lyssna på andra människor. Hur man faktiskt emellanåt inser att det var man själv som hade fel. Hur den enda möjligheten man har att påverka andra människor är att möta dem som jämlike.

Men jag tvivlar. Jag misstänker att en stor grupp av våra politiker är samlade i en rättfärdighetens bubbla, där det liksom på ungdomens skolgårdar är jätteviktigt att inte prata med de där udda mobbningsoffren, eftersom man då själv löper risken att bli nästa offer. En bubbla som hindrar dem från att se ironin i att de själva verkar vara precis lika duktiga i att särskilja, se ned på och definiera ut människor som de däringa SD-arna de pekar finger åt är.


Som religiös fundamentalist följer jag Jesu exempel. Han umgicks glatt med skökor, quislingar och företrädare för ockupationsmakten. Att stå i templet och peka finger åt syndare leder bara till självrättfärdigelse, inte till omvändelse. Eftersom jag inte har några partiuppdrag att vara rädd om, så kan jag glatt erkänna att jag både läser och länkar till sidor som Fria Tider, Flamman, Ung Muslim och Frimodig Kyrka. Och Fantomen. Läsning vidgar vyerna, speciellt när man läser annat än partitidningen. Varsågoda, uteslut mig bara! Att någon från Nyheter Idag kontaktar mig för en intervju är dock rätt osannolikt, jag är så högerkonservativ att de antagligen inte skulle våga synas ihop med mig.


Åsiktskorridor, förresten? Ingen har väl hävdat att Josefin har fel åsikter? Det enda brott hon begått är att inte vara tillräckligt föraktfull och tvär emot de som inte delar hennes åsikter. Det är tydligen fult att gilla olika. Eller ens tolerera olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar