lördag 23 maj 2015

Vem är min minister?

Ni minns väl när Rossana Dinamarca brakade loss emot Björn Söder med "du är inte min talman"? Född och uppvuxen i samma stad som Dinamarcan så känner jag mig manad att fundera på vilka i vår sammanbrottsregering som är mina ministrar, och vilka som inte är det. Vilka ministrar som bör få sitta kvar, och vilka som bör ges landshövdingeposter omedelbart.


Jag börjar uppifrån, med Stefan Löfven. En man jag hade visst hopp om, som skicklig facklig förhandlare och enande fadersgestalt. Så fel man kan ha. Grodorna har hoppat ur munnen. Ett plus för hans talekonst är, som Anybody noterar, att ingen verkar kunna begripa vad han säger. Vilken tur - för honom. Löfven verkar helt sakna ledaregenskaper; sitter mest och väntar på att september 2018 skall befria honom från regeringsmaktens ok. Westerholm brukar prata om hur Löfven var som förbytt efter ett par veckors indoktrineringskurs på Bommersvik; själv misstänker jag som gammal SciFi-fantast att ett gäng aliens inplanterat någon liten sond som Löfven nu styrs utav.

Mitt betyg åt Löfven: Han är vad man får om man börjar med Håkan Juholt, och sedan plockar bort humor och karisma.

Hur som helst: den första minister Löfven skall byta ut är Löfven själv. Byt honom emot någon med egen vilja, driv och kompetens. Frågan är bara: vem? Kanske Juholt och hans låtskrivare Suhonen kan ropas in på scen igen?

Sen har vi parhästen Romson. Behöver jag säga vad jag tycker? En öppen rasist (pratar generaliserande skit om vita män), som tankar båten med fuldiesel och målar med förbjuden färg, och sedan skyller på andra. Hon borde väck, illa kvickt. Nog har väl MP gott om kompetenta ersättare?

Den andre i MPs Dupont&Dupont-duo, unge herr Fridolin, är jag nog mer positiv till än de flesta. Visst, hans Youtube-hyss får även mig att dra på munnen lite, men vad är fel med att vara lite barnslig och naiv i sättet? Det viktiga är vad man gör bakom kulisserna. MP verkar ha fått gott utbyte av sitt regeringssamarbete, och jag tvivlar på att det är Romson som är arbetshästen. Jag håller på Fridolin.

Margot Wallström. Suck. Tack och lov såg jag henne inte som den Messias vänsterblocket hoppades på. Finns det någon som klantat sig mer, förutom Statsministern själv? Nej, Margot, jag hoppas verkligen att du inte kommer vara utrikesminister mycket längre. Varför inte byta plats med Urban Ahlin? Det borde innebära dödsstöten för den feministiska utrikespolitik som hittills mest verkat isolationistisk.

Alice Bah-Kuhnke är inte min minister längre. Jag hade hoppats på lite drag under galoscherna på kulturfronten; hon gjorde ett bra jobb på Disneyklubben en gång i tiden. Även om jag på senare tid insett att det kanske inte var hon personligen som valde ut de gamla Kalle Anka-filmerna. Att vilja starta undervisningar om islamofobi, samtidigt som de satans mördarna till "hemvändare" från massakrer i Syrien går fria på gatan i Sverige känns som en intressant prioritering. Särskilt om detta är hennes lärare i Islam:



Efter dessa sågningar, så även lite hyllningar:

Peter Hultqvist, försvarsministern, är min minister. Han vill ha ett försvar. Han vill ha samarbete med Nato. Det enda han inte vill är att kalla det samarbete med Nato. Det förstår jag, första viskningen av "Nato" får MajBritt Theorin-falangen inom S att kasta sig på honom som ett pack vargar, påhejade av landets kultursidor. Bättre då att helt resolut agera, och snacka mindre. En trevlig kontrast emot vissa andra ministrar.

Morgan Johansson, migrationsministern, är min minister. Han har ett visst sinne för ekonomiska och demografiska realiteter. Han vill till exempel inte att asylsökande skall kunna söka asyl på plats, eftersom det ger orimliga volymer (vete dock sjutton om han använde detta belastande ord). Vilket ju ger som resultat att ingen kan söka asyl överhuvudtaget, eftersom den som kan misstänkas söka asyl inte släpps in i EU. Jodå, jag propagerar för att det ska gå att söka asyl på plats, men då även med kombinationen begränsat insläpp till EU och flyktingläger på plats, något som nog är lite väl kontroversiellt för S.

Morgan är även emot att EU-migranters barn ska få gå i skola i Sverige. Här utgår jag från att vi talar om temporärt tiggande rumäner, för nog sjutton skall väl den EU-migrant som kommer hit för att jobba en längre tid få ha sina barn med sig och placerade i svensk skola!? Jag håller helt med Morgan - det är orimligt att de som bor i tältläger skall uppmuntras ta hit barnen. Det är även orimligt att lägga ytterligare en börda på den svenska skola som redan idag flyger som en grillad kyckling i PISA-statistiken.

Jag hoppas att Morgan får fortsätta vara minister under sosseministären. Risken finns dock att han får rasiststämpeln mitt i pannan av identitetsvänstern.


Så: några skall bort, några skall vara kvar. Det enda som ororar mig med de som ska bort är vad vi får istället.

Vi kunde få Veronica Palm.

6 kommentarer:

  1. Löfvén har drabbats av samma sak som hände i 50-talsfilmen Invasion of the Body Snachers

    SvaraRadera
  2. Veronica Palm är precis vad som saknas för att sänka det här skeppet. Men eftersom hon blivit utvald till att lösa tiggeriproblemet i Rumänien i stället för i Sverige som hoppas jag att hon blir så populär som romernas ängel att hon stannar där på obestämd tid.

    Och Juholt! Åh, vad jag saknar Juholt! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Romerna har en tendens att inte uppskatta "räddande änglar". Minns Maria Leissner: https://meritwager.wordpress.com/2011/02/01/allan-schwartz-vi-ar-trotta-pa-det-satt-som-regeringen-valjer-att-losa-de-egna-interna-personalproblemfragorna/

      Ett romskt uppror emot Palm skulle ge kortslutning i de identitetspolitiska hjärnvindlingarna.

      Radera
  3. Ja Juholt hade i varje fall humor, något som många i regeringen tycks sakna bland mycket annat. //tompas11

    SvaraRadera
  4. Ber att få instämma med Anybody!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag instämmer. Speciellt angående Juholt.

      Vår Håkan är underutnyttjad. Nu när vi har en Bolibompa-programledare som kulturminister, varför skulle inte Håkan kunna leda Bolibompa?

      Eller tänk tanken: Sparka Wallström och sätta in Juholt istället. Med en popcornmaskin som gör vad som faller honom in på turné i arabvärlden så är mediakrisen över, hundratals journalister kan sysselsättas dagligen med att analysera och publicera de senaste Juholtarna.

      Radera