fredag 30 oktober 2015

Åter till Trollhättan

I år använde jag lite av höstlovet till att besöka mina gamla föräldrar i Trollhättan. Mycket är förändrat: nya rondeller och fartgupp på vägarna, nya motionsstigar i skogen, nya beslöjade ansikten på gatorna. Mycket är samtidigt detsamma: oron för arbetsmarknaden, samma gamla ansikten i hemkvarteren.

De rasistiska vansinnesmorden på skolan i Kronogården, som börjat försvinna från rikstidningarnas förstasida, fyllde fortfarande flera uppslag i lokaltidningen. På TV kunde jag följa hur en mängd Trollhättebor följde hjälten Lavin Eskandar till hans sista vila. Och idag begravs ett annat offer, Ahmed Hassan.

Som konservativ nationalist och Sverigevän är jag glad och stolt över att Lavin var svensk. Lika lite stolt som jag är över att även hans mördare var det.


Våldet sprids även utanför Trollhättan. Folk som motsätter sig dagens nivåer på invandring tar lagen i egna händer och bränner ned flyktingboenden. Inte bara tomma lokaler som planeras bli flyktingboende, utan även lokaler där det ligger människor och sover.

Låt mig nu vara tydlig, som vår statsminister brukar säga.

Den som tänder på en lokal gör sig skyldig till mer flagranta brott emot äganderätten som de rumänska tiggare som ockuperar ödetomter i Malmö. Jag hoppas innerligen att polisen visar mer intresse av att följa lagen än vad de gjort hittills, och inte behöver vänta på ett par års utredning innan de fattar om de får ingripa emot påtändarna eller ej.

Den som tänder på en lokal med människor i är skyldig till mordbrand. Ett fegt och farligt nidingsdåd. Osvenskt, rentutav. Jag hoppas de får känna lagens långa arm på sina axlar omgående.

Är ni inte övertygade? Måhända Jimmie Åkesson kan få er att förstå. Jag tror jag och Jimmie, i denna fråga, är helt överens. Land skall med lag byggas. Svea Rikes lag, inte djungelns lag.


Är någonsin våld acceptabelt? Det finns grupper i landet som verkar tycka att de har rätt att ta till våld, i någon slags variant av nödvärnsrätten:
  • "Landsförrädare", utropar extremhögern när de bränner ned flyktingförläggningar. Eftersom landet och svenskheten är hotat, och vi snart riskerar ha negerkuk i var blond kvinna, så måste nationen resa sig emot invasionen.
  • "Antifascism är självförsvar", utropar extremvänstern när de hotar och pucklar på de med andra politiska åsikter än de själva, från nazister till liberaler. Eftersom högern ondsint använder det demokratiska systemet till att sätta fattiga människor på bar backe, så är förstås våld rättmätigt.
  • "Allahu Akhbar", utropar islamisterna när de försöker bränna upp eller skjuta Lars Vilks. Givetvis är det rätt och heligt att avdagataga de som hädar profeten.

Nej, det ovan är inte acceptabelt. Polisen har våldsmonopolet. Gillar man inte den förda politiken, så är det bara att organisera sig och agitera för en ändring av lagarna.

Dock: när polisen retirerar från sitt våldsmonopol, så kommer något annat att uppfylla detta vakuum. När jag var i Trollhättan i veckan så hörde jag en del mummel, i den välmående villaförorten, om att det var "dags att skaffa vapen". Liknande signaler har jag för mig Westerholm hört ifrån Bergslagen tidigare. Jag misstänker att en del av de i Kronogården i Trollhättan som förlorat familjemedlemmar eller vänner till ett svärdsviftande svin också börjar fundera i de banorna. Oavsett om jag gillar det eller inte, så kommer polisens frånvaro fyllas av någon annans närvaro.

Finns någon situation när "hederlig svensk" har moralisk rätt att åsidosätta polisens våldsmonopol, och själv ta till våld? Förutom nödvärnsrätten, alltså? En nyckelmening här anser jag vara just "polisens våldsmonopol". När ingen polis finns, så måste "hederlig svensk" organisera sig i medborgargarden och gå runt med bränbollsträ, eller till och med pistol. För om inte "hederlig svensk" gör det, så kan vi vara så säkra på att brottslingarna kommer göra det.
  • Flyktingboendena brinner. Är det medborgare som ska gå patrull utanför och spöa upp misstänkta element, eller väktare och polis som ska sköta bevakning och haffande?
  • Privata tomter ockuperas. Är det Hells Angels som skall anlitas för att spöa upp och vräka ockupanterna, eller polisen som snabbt och effektivt skall avhysa?
  • Judehatare från Mellanöstern gör sitt bästa för att se till att Malmö töms på judar. Skall judiska församlingen ta in några hårdföra element från Mossad för att rensa i Malmös förorter, eller skall polisen ta hand om det?

Jag är rädd för medborgarjustis, det blir lätt lynchjustis. Ungefär som i alla de västernfilmer jag älskar. Ja, jag älskar filmer med Randolph Scott, John Wayne och Clint Eastwood - men jag vill inte leva i dem. Polisen måste upp på banan igen. Dags att hänvisa till ett specifikt inlägg från Westerholm: det brinner i knutarna.


Det är dags för polisen att göra en stor "reclaim"-aktion. Att ta tillbaka gatorna, att ta tillbaka våldsmonopolet. Mina modesta förslag är:
  1. En rejäl utrensning av cheferna. Alltför många har satts dit för att de är genusmedvetna och HBTQ-certifierade och låter bli att störa sina chefer med ovidkommande rapporter från verkligheten. Ut med dem, och in med starka nypor som saknar medieträning men har konkret polisiär erfarenhet. Obligatorisk utslagsfråga på anställningsintervjun: "Hur ställer du dig till att faktiskt tillämpa svensk lag?"
  2. Mer pengar till fler poliser. När vi återbefolkat landsbygden med flyktingar, så måste den även återbefolkas med poliser.
  3. Synlig polisnärvaro i förorten. Det ska inte finnas några "no go"-zoner. Kvarterspoliser skall konstant vara placerade i Seved, Rosengård, Kronogården osv. Om situationen blir polisen övermäktig: sätt in militär. Utlys lokalt undantagstillstånd om det behövs. De kriminella ska inte få vinna över de laglydiga medborgarna i dessa områden.
  4. Krav på flyktingboendenas ägare. För en fattig glesbygdskommun är det på ett sätt en vinstlott att få ett nytt flyktingboende. Det är brist på människor i utflyttningens hemtrakter. Det som saknas är pengar och service. Låt oss därför kräva av den som öppnar ett boende att de även skall fixa markservice. Öppnar du ett hem för 100 flyktingar, så skall du även se till att till trakten utifrån rekrytera ett par poliser, läkare, sköterskor och socialarbetare. Tills du lyckats rekrytera dessa: nix flyktingboende. Det gör boendena till riktiga vinstlotter, som ingen vill bränna ned.
Kostar detta pengar? Jodå. Det kostar att ha en generös flyktingpolitik  vidöppna, okontrollerade gränser. Men det kommer kosta oändligt mycket mer att inte upprätthålla polisens våldsmonopol. Anarki och kaos, istället för Löfvens utlovade ordning och reda, är dyrt.

4 kommentarer:

  1. Hur lång tid tar det att utbilda poliser,3 år? då är vi 2018 med en befolkning på 11 miljoner,då behövs det nog 40 tusen poliser inte hälften som nu,och kostnaden dubbla mot nu 40 miljarder.I min hemstad har skytteklubben kö till nybörjarutbildningen i pistolskytte,tror folk inte tror på mera poliser..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det lär väl dröja några år av utbildning av lärare, poliser osv. innan det första asylboendet kan öppnas, med totalstopp under tiden.

      En annan tanke är att asylboendena blir självförsörjande med kompetens. Där finns ju en mängd läkare bland de asylboende. Och en och annan som svingat en batong i Saddams säkerhetspolis lär väl finnas i mängden.

      Radera
  2. "Den som tänder på en lokal med människor i är skyldig till mordbrand."
    Visst, men det är mordbrand även om inga människor är i lokalen. Finns människor i lokalen så är det nog inte bara mordbrand utan även mord.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordbrand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj tusan. Med så dålig koll på juridiken är det ju risk att jag blir justitieminister.

      Radera