lördag 20 augusti 2016

De sverigedemokratiska journalisterna

Jag har tidigare lanserat teorin att våra journalister inte alls är vänster allihop; de är istället sverigedemokrater som jobbar undercover med att pumpa upp SD:s väljarbas. Deras fåraktiga sätt att rakt av återberätta samma historia som alla andra, deras totala oförmåga att ställa några som helst följdfrågor eller ifrågasätta rena absurditeter får mig att tänka på öststaterna under kommunistdiktaturerna. Eftersom regimens berättelser om hur bra 5-årsplanerna gick var så uppenbart felaktiga, så kunde den som för allmänheten ville avslöja dumheterna bara rapa upp dessa berättelser - så visste alla att skribenten egentligen tyckte tvärtom. Ungefär som vår A-press, den där som alltid var S trogen, fast tvärtom.

Den artikel jag hittar om tiggeriet i Sydsvenskan stödjer min tes. Så här urbota korkad kan ingen journalist vara, inte ens om han gått på journalisthögskola. Smaka på det här citatet från en intervjuad tiggare:
"När jag hör ordet EU tänker jag på jobb, möjligheter och frihet. Min tanke var inte att sitta på gatan utan att hitta ett arbete direkt. Men när jag väl kom hit blev jag inte erbjuden att lära mig språket eller tak över huvudet och då är det inte så lätt."
Jag undrar just hur många av de läsare som ser detta som kommer rösta på SD i nästa val? Herrejösses, vad säger tiggaren? Han tror alltså att så fort man sätter foten i marken i Sverige så hoppar det fram en vänlig byråkrat bakom en buske och erbjuder gratis svenskkurser och bostad!? Välfärdsturist är väl det vänligaste ord man kan använda i sammanhanget.

På frågan om vilket ansvar migranten anser att Sverige har för hans situation, svarar han:
"Som EU-migrant vill jag ha min rätt att stanna kvar och inte bli utslängd från skog till skog. Det enda jag begär är tak över huvudet och ett arbete, vilket som helst."
Återigen: herrejösses! Han anser sig alltså ha rätt att vildcampa i skogen. Förvisso, allemansrätten ger honom rätt att sätta upp ett tält ute i skogen, en natt, borta från hus som kan störas. Men att göra detta tillsammans med flera andra familjer,  en längre tid, och skräpa ned, det har man ingen rätt till. Tak över huvudet är något man skaffar sig själv, genom att betala för sig. Han begär även ett arbete. Nej, vännen, arbete är något man skaffar sig själv. Till exempel kan du ju göra som de irländska asfaltläggarna, knacka dörr i villaområdena tills du hittar någon som vill anställa dig. Helst utan att rasera husen så som asfaltläggarna gör.

SD-journalisten är verkligen elak som låter tiggaren komma till tals på det här viset utan följdfrågor och förklaringar. Det tiggaren säger får ju blodet att koka hos ärlig skattebetalare.


Kommen så här långt blir jag lite konfunderad. Vänta lite - kan detta stämma? Jag vet inte mer om romer än jag lärt mig av att läsa Katitzi-böcker och vad Chang Frick berättat om sin barndom, men det jag vet stämmer inte alls med den här tiggaren. Romer är födgenier, som kan skrapa ett leverne ur en stenöken. Födda entreprenörer. Visst, de sliter inte 60 timmar i veckan för att ha råd med villa och segelbåt, istället jobbar de när de absolut måste för att få ihop nog för att leva. Vilket ju tydligt visas av deras smarta drag att slå sig ihop i gruppresor till Sverige, där de kan tigga ihop en månadslön långt bättre än vad universitetsutbildade rumäner får i hemlandet.

Var kommer de där orden tiggaren uttalar ifrån, de som låter som citat från Allt Åt Alla? Jag har en misstanke. En misstanke om att tiggarnas huvudsakliga kontakt med svenskar är med svenska hjälporganisationer. Att dessa svenskar har synen att det är svenska samhällets ansvar att ställa upp med allting, ett budskap de har trummat in i tiggarna. Som givetvis inte är dummare än att de håller med.


Jag tror det är dags för signalpolitik. Att Sverige skickar ned informatörer som talar om vad som gäller i Sverige, vilka förmåner man får. Att staten via nya lagar ger tydliga signaler till de kommuner som gärna försörjer andra länders medborgare att det inte är tillåtet, och att det kommer svida i skinnet om man försöker. Att staten ger sig själv lite stryk och omedelbart slutar ge gratis vård och skolgång åt andra EU-länders tiggande medborgare. Att polis och rättsväsende på allvar börjar med nolltolerans vad gäller 3-månadersregel och illegala bosättningar.

3 kommentarer:

  1. Hej.

    Jag har vid ett tillfälle då jag jobbade som truckförare haft en zigenare som kollega (rom tog han som en förolämpning - han var minsann zigenare och alban och ingen rumän). Det var inga vackra saker han uttryckte om romer, direkt.

    En sak var han dock tydlig med: du är antingen zigenare eller gadje. Oavsett hur nära vän du är, eller vad du tycker, kommer klanen och familjen först. Det som är brott och fel mot en zigenare är inte så mot en gadje - istället resonerar man som så att man har rätt till revansch, eller att gadje är så rika ändå, eller att gadje borde ha varit smartare. Det berättade för mig som en sorts tecken på kamratskap.

    Den där intervjun känns väldigt riggad och tillrättalagd, som om zigenaren ifråga blivit förberedd av någon. Känns som när Pravda eller Izvestija intervjuade någon.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer till fullo med dig om den här artikeln i Sydsvenskan. Det är inte första gången som jag tänkt att journalisten ifråga är fullständigt imbecill som skriver på ett sådant sätt att vilken normalbegåvad läsare som bara blir förbannad. Alternativt är det en mycket smart journalist som skriver på ett sådant sätt att den normalbegåvade läsaren förstår det underliggande budskapet om dårskap, utan att journalisten själv kan hängas ut. Ungefär som det skrivs i bloggen ovan, med hänvisning till DDR. Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro. Finns det människor som på riktigt tycker eller tror att man skall erbjudas arbete och bostad, bara man dyker upp här?

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag röstade Ja till eu-medlemskap när det begav sig, tyvärr! EU har utvecklats till en hydra, som lägger sig i de allra flesta av de nationella besluten. Det är bara SD som tydligt är motståndare till unionen och som arbetar för folkomröstning i frågan. Självklart får de min röst, om inte förr så i ordinarie val.

    SvaraRadera